Åpenhetsloven

Brødrene Ringstad AS er en privateid kjøttforedlings bedrift lokalisert i Rakkestad, midt i Østfold fylke. Bedriften leverer produkter i hovedsak i 3 markeder: Dagligvaremarkedet hvor vi samarbeider med alle de største kjedene, samt hjemlevering som Cheffelo og Oda.no. I tillegg leveres det produkter til storhusholdning- og industrimarkedet. Daglig leder rapporterer til styret og dets leder.

Brødrene Ringstad AS har 50 årsverk. Her skjærer vi ned kjøtt til stykningsdeler og produksjonskjøtt. Vi videreforelder kjøtt fra norske dyr og produserer pølser, karbonader, pålegg, spekemat og tradisjonsmat til ulike høytider. Vi foretar produksjonen på 2 lokalsjoner i Rakkestad. Rått kjøtt (nedskjæring og pakking av rått kjøtt) ved vår avdeling i Bedriftsveien 10, samt videreforedling ved vårt anlegg i Industriveien 3.

Brødrene Ringstad har et bredt sortiment med ca 400 aktive varelinjer.

Ansvaret for implementering og oppfølging av Åpenhetsloven ligger hos daglig leder. Det operative arbeidet er fordelt mellom kvalitetsleder og HMS leder som deler ansvaret for leverandørevalueringer og godkjenning.

For å kunne avdekke mulige og faktiske negative konsekvenser har Brødrene Ringstad innarbeidede varslingsrutiner. Alle ansatte kan melde anonymt om kritikkverdige forhold internt i bedriften til nærmeste leder/verneombudene. AMU jobber også aktivt for å ivareta de ansattes rettigheter. Det er ikke avdekket negative forhold internt i bedriften. For eksterne interessenter vil varsling via vår nettside være tilgjengelig i løpet av Q4 2024.

 

Aktsomhets vurderinger

I 2024 har Brødrene Ringstad definert ansvarsfordeling for arbeidet med aktsomhets vurderinger internt, og definert hvilke verktøy vi må implementere for å gjennomføre utsendelse av Egenerklæringsskjemaer til leverandører. I tillegg har vi definert hvilke leverandører vi ønsker å fokusere på  vårt arbeid på i første omgang. Før 2024 har vi også hatt  rutine for innhenting av Egenerklæring fra leverandører, men vi profesjonaliserer prosessen og analysen av dataene vi mottar i samsvar med nye rutiner.

Vi har 744 leverandører (med stort og smått).
Første steg har vært å gjennomføre en risikoprofil av våre leverandører basert på bransje og land. Ved sammenstilling av risikovurderingen har vi konkludert med at vi ønsker å kontakte 50 av våre leverandører.
Neste steg i prosessen har vært/er å påse at leverandørene tar seg tid til å svare på tilsendt Egenevalueringsskjema. Vi er midtveis i denne prosessen pr medio juni.

Det er fastsatt at Leverandør evalueringer skal gjøres årlig ved gjennomgang av leverandører (eksisterende og nye) for kvalitet og HMS.

Vår interne rutine for innkjøp av varer og tjenester ivaretar vurdering av leverandører og Åpenhetsloven. Denne skal være kjent for alle som har ansvar for innkjøp.

 

Tiltak og resultater

Brødr Ringstad AS har fokus på å innarbeide og opprettholde de nye og effektive rutinene for forebyggende arbeid, både internt og eksternt.

I 2024 har vi startet opp et mer omfattende arbeid hvor vi henter inn opplysninger fra våre leverandører, og utarbeider en handlingsplan for dette arbeidet.

Vi har hatt fokus på våre største leverandører og startet innhenting av opplysninger hos disse. Siden alle data fra de 50 største leverandører ikke er klare, er vi ikke i mål med analysearbeidet og dertil ev. tiltak. 

 

Planlagt videre arbeid

Planlagt videre arbeid i 2024:

- Få tilbakemelding på alle utsendte Egenevalueringsskjemer.
  Vi har som mål å gå i dialog med de  leverandører som ev. ikke svarer på henvendelsen, slik at vi avdekker grunnen. Dette for å avklare om leverandører fortsatt skal være en aktuell leverandør for oss (Q3).
- Analysere dataene og konkludere (Q3).
- Vurdere tiltak som må iverksettes (Q3).
- Informasjon/ opplæring internt om vårt arbeid med Åpenhetsloven (Q3)

Vårt mål er at denne prosessen fører til en bevissthet både for ansatte og underleverandører når det gjelder grunnleggende menneskerettigheter. 

 

Ønsker du å vite mer om vårt arbeid? Ta kontakt via post@brodr-ringstad.no